Rémálmok – okok és kezelési lehetőségek 2.rész

Cikksorozatom első részben a rémálmok okairól és a diagnosztizálásukról beszéltem. A most következő második részben a visszatérő rémálom lesz terítéken, illetve összehasonlítom a rémálmokat az éjszakai rettegés jelenségével, majd kitérek a kezelési lehetőségekre is.

A rémálmok olyan álmok, amelyek felkavaróak, ijesztőek és zavaróak. Felmérések szerint az emberek felének vannak valamilyen, alkalmanként jelentkező rémálmaik. Azonban néhány embernek ezek sokkal gyakrabban jönnek elő. Ezt nevezzük visszatérő rémálmoknak, amik sokkal inkább jelentkeznek gyerekeknél, mint felnőtteknél.

A visszatérő rémálmok nagy része ugyanaz minden este. Sokuk ugyanazt a témát és mintázatot követik, de tartalmukban eltérnek.  Azonban tekintet nélkül mindegyikük hasonló érzéseket okoznak reggel, amikor felkelünk:

  • harag
  • szomorúság
  • bűntudat
  • szorongás

Ezek a gondolatok és érzések nagyon megnehezítik a vissza alvást.

A visszatérő rémálom gyakran rejtélyes, mögöttes okok miatt jön elő.

Rémálmok és éjszakai rettegés

Habár a rémálom nagyon hasonlónak tűnhet az éjszakai rettegés jelenségéhez, egészen más érzés a kettő. A rémálmok ijesztő, élénk álmok, amik általában azonnali ébredéshez vezetnek. Ezekre az álmokra gyakran könnyen vissza tudunk emlékezni.

Az éjszakai rettegésből nehéz felébredni. Extrém izgatottságot tapasztalhatunk, mint például csapkodás, sikítás vagy akár alvajárás. Ezen fizikai reakciók ellenére, akik éjszakai rettegést tapasztalnak, általában át alusszák őket.

Az éjszakai rettegés és a rémálmok az alvás különböző fázisaiban jönnek elő. Amikor elalszol, az alvás négy szakaszán mész keresztül, az első kettő a könnyű alvás fázisa, míg a másik kettő már a mélyebb alvást jelent.

Körülbelül 90 percenként belépünk az ötödik szakasznak is nevezett, gyors szemmozgásos (REM) alvás fázisába. Az éjszakai rettegés általában akkor történik amikor nem a gyors szemmozgásos fázisban vagyunk, míg a rémálmok a REM idején jönnek elő.

A rémálmok gyakran nem igényelnek kezelést. Habár bármilyen mögöttes egészségügyi vagy mentális problémát érdemes kivizsgálni.

Az életmód megváltoztatása is segíthet csökkenteni a rémálmok gyakoriságát. Próbáld ki ezeket:

  • tornázz legalább háromszor egy héten
  • korlátozd a koffein és az alkohol fogyasztásod
  • kerüld el a nyugtatókat
  • lefekvés előtt alkalmazz relaxációs módszereket, mint a jóga vagy a meditáció
  • hozz létre alvási mintázatot azzal, hogy minden nap ugyanakkor fekszel le és kelsz fel

A hálószoba tulajdonságai is nagyban befolyásolják az alvásminőségünket,  ezáltal hatással vannak arra is, hogy milyen álmaink illetve rémálmaink vannak. Mi a Billerbecknél a jó minőség és a tartósságot tartjuk a legfontosabbak, amellett, hogy termékeink környezetkímélő technológiák igénybevételével készülnek  és csodásan puhák és kényelmesek is. Mind közül a legfontosabb a matrac minősége, mert ha kényelmesek fekszünk, kisebb az esélye a rémálmok kialakulásának.

Odesa luxus kategóriájú NDR rugózatú matrac

Rémálmok – okok és kezelési lehetőségek