Éjszakai ébredés okai és megelőzése 1. rész

Valószínűleg minden ember ébredt már fel egyszer-kétszer hirtelen az éjszaka folyamán. Az éjszakai ébredés oka lehet pl a koffein vagy alkohol fogyasztás, a rossz alvási környezet, valamilyen alvási rendellenesség vagy más betegség is. Két részes cikkünkben bemutatjuk ezen okokat és szó lesz arról is, hogy mit tehetünk a megelőzés érdekében.

Fontos megtudnunk, mi áll a hirtelen éjszakai ébredés mögött, mert ha nem tudunk visszaaludni, romolhat az alvásminőségünk, ami betegségekhez és napközbeni fáradékonysághoz vezet.

Egy átlagos felnőttnek 7-9 óra alvásra van szüksége. Az alvás különböző szakaszokra osztható. Az éjszaka elején alszunk mélyebben, míg a reggel közeledtével egyre éberebben. Ilyenkor nagyobb az esélye a hirtelen ébredésnek.

Alvási rendellenességek

Az első és legfontosabb ok, amiről beszélnünk kell, az az alvási rendellenességek. Ha az éjszakai ébredés ezek miatt történik, érdemes minél előbb megtudnunk és kezelnünk. A leggyakoribb alvási rendellenesség az az alvási apnoe, aminek legfontosabb tünete a hangos horkolás. Alvás közben a torok izmai ellazulnak és elzárhatják a légutakat. Ilyenkor szünetel a légzés és emiatt éjszakai ébredés következik be. A leghatékonyabb kezelés, ha lélegeztető készülékkel alszunk és nyitva marad a légutunk.  A nyugtalan láb szindróma is elég gyakori. Ekkor az éjszaka folyamán szúró vagy zsibbadó érzést tapasztalunk, ami miatt meg kell mozgatnunk a lábunkat és felébredünk. A periodikus végtag mozgási rendellenesség esetén a karjaink is elkezdhetnek rángatózni a lábainkon kívül.  Az éjszakai rettegésről már volt szó egy régebbi cikkemben. Ezek olyan epizódok az alvás folyamán, amikor sikoltozunk és rettegünk álmunkban, majd hirtelen felébredünk. Az alvásritmus zavarok is állhatnak az éjszakai ébredés mögött.

Alvásritmus zavarok

Testünknek van egy normál ciklusa az ébrenlét és az alvás között. Ezt a ciklust a hormonok és a napfény befolyásolja. Ha ez a két dolog felborul az gondot okozhat az alvásunkban. Korunk előrehaladtával változik az alvásritmusunk. Délután korábban elfáradunk és korábban kelünk. Éjszaka kevesebb a mély alvásunk is.  A jet lag is felboríthatja a normális ciklusunkat, az időeltolódás miatt és bekövetkezhet hirtelen éjszakai ébredés. Ha éjszaka, illetve váltott műszakban dolgozunk, az sem tesz túl jót testünknek, mert teljesen felborul a nappal-éjszaka ciklusunk. Sajnos ezekkel a dolgokkal nem igazán tudunk mit tenni, ezért inkább fókuszáljunk a többi okra.

Alvási környezet

Az alvási környezet minősége nagyon fontos az alvásunk szempontjából. A fény, a hőmérséklet és az állatok is felébreszthetnek éjszaka ezért érdemes rájuk odafigyelni. Jó ötlet lehet, ha sötétítő függönyöket használunk, vagy eltakarjuk a szemünket alvás közben. A hangok ellen a legjobb, ha füldugót használunk. Éjszaka érdemes hűvösebb hőmérsékletet beállítani mert így könnyebbé válik az alvás és az éjszakai ébredés is megelőzhető.

Cikkünk második részével jövőhéten érkezünk, amiben további okokat mutatunk be, amelyek hirtelen éjszakai ébredéshez vezetnek, illetve. próbálunk segítséget nyújtani ezek megoldásában.