Hurrá! Tovább alhatunk! De vajon tudunk is?

Hamarosan véget ér a nyári időszámítás, egész pontosan október utolsó szombatjáról vasárnapra virradó éjszaka 3 óráról 2 óra lesz. Idén október 26-áról 27-ére fog esni. Az időszámítás-váltást hagyományosan az energiatakarékosság igényével indokolják.

A szervezetünkre, hogyan is hat ez az egy óra „visszatekerés”? Milyen problémák adódhatnak az óraátállításból? Mennyi időt vesz igénybe és mit tehetünk, hogy könnyebben menjen az átállás?

Az őszi átállás főleg az időseket, a csecsemőket, a gyerekeket és a betegeket (alvászavarokkal küzdő és a szervi betegségekben szenvedőket) viseli meg, szervezetük nehezebben alkalmazkodik az óraátállításhoz.
Sokan korábban kelnek reggel, és este hamarabb lesznek fáradtak. Amíg szervezetünk belső órája nem kerül összhangba a külső órával a következő tünetek léphetnek fel: alvászavarok, ingerültség, emésztési zavarok, étvágytalanság, koncentrálóképesség csökkenése.

A szervezet belső és a külső órájának teljes összhangba kerülése az egyénenként változó, általában 4-14 napra van szükség. Mindenki minél rövidebb idő alatt szeretne egyensúlyt teremteni szervezetében.

Néhány jó tanács, amelyek betartása mellett le lehet rövidíteni az átállást:
• Altató használatát kerüljük, helyette inkább igyunk lefekvés előtt gyógyteát és/vagy vegyünk egy jó meleg fürdőt.
• Este ne egyen sokat főleg „nehéz ételt” ne, ami megterheli a gyomrát és kerülje lefekvés előtt három órával az élénkítő hatású italokat (kávé, fekete tea, energia ital)
• Egy hétre mondjon le a délutáni alvásról, ha fáradtnak is érzi magát inkább maradjon ébren.
Így a belső óra könnyebben átáll.

Korábbi cikkünkből megtudhatja milyen teákat javasolt inni este, a nyugodt pihenés érdekében

Pihentető teák estére