Ne aludjon rosszul ügyeljen a vitamin bevitelre!

Ahhoz, hogy a szervezetünk jól működjön, és közérzetünk kielégítő legyen, megfelelő vitaminszint is szükségeltetik.

A vitaminok felelősek számos szervünk és funkciónk működésért, ha nincs elegendő mennyiség szervezetünkben belőle az zavart okozhat.

Hogyan segítik a vitaminok a nyugodt pihenést?

Vas

A vashiány az első, amire álmatlanság esetén gyanakodhatunk, főleg nők esetében.

Ha a vas szint rendben van, akkor sem árt végigfutni a következő listát. Sajnos napi 10-20 dkg gyümölcs és menzákon agyonfőzött, szánalmasan gyengus sárgarépás-borsós köret (amit eleve fagyasztott zöldségekből készítenek) nem pótolja a napi ajánlott bevitelt az alábbi vitaminokból:

D-vitamin

Mi köze a D-vitaminnak a tobozmirigyhez és az alváshoz? A tobozmirigy irányítja a belső biológiai óránkat, utóbbi pedig szabályozza az alvás-ébrenléti ciklust. Ezért a D-vitamin hiánya akár teljesen felboríthatja az alvásritmusunkat – ezenkívül enerválttá, fáradttá is tehet.

E-vitamin

Az ún. nyugtalan láb szindrómának hathatós ellenszere az E-vitamin, hatására nyugodtabbak lehetnek az éjszakáink is.

B-vitamin

Állítólag a B1-vitamin érdemli ki leginkább a jó alvás vitaminja címet – mivel hiánya illetve megléte erőteljesen kihat a hormonháztartásra – és ezáltal az idegrendszerre. A szervezet B6 vitamin-, magnézium- és D-vitamin-szintje is kihat a melatonin hormon termelődésére – márpedig ez a hormon felelős azért, hogy elálmosodjunk és végigaludjuk az éjszakát, majd reggel kipihenten ébredjünk. A B12 -és a B3 vitamin pedig a mellékvese mirigyeinek termelését szabályozza.

Kálcium és magnézium

Magnézium nélkül az izmok nem tudnak rendesen ellazulni, ezenkívül az idegrendszer sem tud ellazulni, mire leszáll az éj. Hiperaktivitásra, szívdobogásra számíthatunk, ha nagyon lecsökken a magnézium szint. A magnézium és a kálcium szintje szorosan együtt mozog a szervezetben, ezért ezeket az ásványi anyagokat érdemes 2:1 arányban szedni.

Réz

Ha a szervezetben kevés a réz, érdekes módon az adrenalinszint a rézhiánnyal egyenes arányban emelkedik, ezenkívül a réz hiánya szívritmus zavarokhoz is vezethet. Az adrenalin egy stresszhormon, akárcsak a kortizol, és ha ez a hormon túlteng a testünkben, az alvás egészen biztosan zavart szenved.

C-Vitamin

A felsorolt vitaminok mellé ha még C-vitamint is szedünk, az lesz csak a tuti kombináció! A C-vitamin ugyanis segít a tryptophan nevű aminosav átalakításában – és a szervezet a tryptphant nem mássá alakítja, mint szerotoninná: ez a hormon pedig az alapja, hogy stabil legyen a hangulatunk és jó a kedvünk.