Mi áll a horkolás mögött?

Mit tehetünk horkolás ellen
A horkolás problémája nagyon sok embert érint Magyarországon, sokszor mi magunk nem is tudunk róla, csak családtagjaink visszajelzéséből következtetünk arra, hogy sajnos áldozatai vagyunk ennek a jelenségnek. Ez pedig nemcsak kellemetlen és zajos, de szövődményei is lehetnek pl.: napközbeni álmosság, koncentrációs zavar, magas vérnyomás…

De mi is történik, amikor horkolunk?

A felső légút falainak és egyes részeinek például a lágy-szájpad és a nyelvcsap rezgése adja a horkolás hangját, mint mikor a felfújt lufi száját elengedjük és a ballon jellegzetes hanggal leereszt. A horkolás a legtöbb esetben zavaró, ámde ártalmatlan folyamat, ugyanakkor, ha a légzést is akadályozza, akkor beszélhetünk komolyabb problémáról, ami oxigénhiányt is eredményezhet, amely alvásminőségünk romlásához is vezethet. Ennek oka lehet pl. a megnagyobbodott orrmandula, torokmandula vagy az orrsövényferdülés is. Mindemellett a testsúlyfelesleg és a dohányzás is növelheti az esélyt a horkolásra.

További lehetséges okok a horkolásra:

A légutak szűkületének számos oka lehet pl.: az orr kóros állapotai (orrsövényferdülés, légúti allergia, orrpolip), garat kóros állapotai: (megnagyobbodott orrmandula, torokmandula vagy nyelvcsap, anatómiailag szűkebb garat), élettani állapotok: (kor előrehaladtával a szervezet izmainak tónusa csökken, nagyobb nyakkörfogat vastagabb nyaki zsírszövetet jelent, amely fekvő állapotban jelentősen szűkíti a felső légutakat, de ugyanilyen szűkítő hatással bír az alkohol, gyógyszerek, dohányzás, menopausa, túlsúly)
Az alvási légzéskimaradás jellemző tünete a horkolás, de nem minden horkolónak van alvási légzéskimaradása.

A horkolás néhány jellemzője, amely alapján következtetni lehet a horkolás okára:

– Horkolás csukott szájjal: nyelvvel kapcsolatos okot feltételez
– Horkolás nyitott szájjal: a garat szöveteinek kóroki szerepére utal
– Horkolás csak hanyatt fekvő helyzetben: enyhe horkolásra utal, mely az alvási szokások megváltoztatásával orvosolható
– Horkolás minden fekvő pozícióban: súlyos horkolás, mely átfogó kezelést igényel

Néhány hagyományos tipp a horkolás ellen!

– Az alvási pozíció megváltoztatás: fej megemelés kb. 10 cm-rel, mely megkönnyíti a légzést
– Inkább oldalt kell feküdni nem háton
– Ki lehet próbálni egy horkolás elleni szájba helyezhető eszközt ( lehetőleg fogorvos által készített)
– Tiszta orrlégzés érdekében, dugult orr esetén lefekvés előtt át lehet öblíteni az orrüreget fiziológiás sóoldattal.
– Otthonunk párásítása is mérsékelheti a horkolást. A párásabb környezet igen pozitív hatással lehet szervezetünkre, mivel csökkenti a nyálkahártya gyulladást és az orrdugulást, ezáltal növelve az oxigénhez jutást, ami következtében az alvás minősége is javulhat. (forrás: Dr. Szalmay Gábor (2019): Alvás és fül-orr-gégészet. In.: Magyar Alváskönyv, Bp. )
– A túlsúlynak nagy szerepe van a horkolásban, hiszen ebben az esetben a nyak területén egyszerűen több kötő- és zsírszövet található, ami miatt leszűkülhetnek a légutak. Ha a testsúlyunk 10%-ától megszabadulunk már annak is rendkívül pozitív hatásai lehetnek az egészségünkre. Ráadásul ezzel egy pozitív folyamat is beindul szervezetünkben, hiszen a fogyásnak köszönhetően jobban fogunk aludni, így napközben is több energiánk lesz, valószínűleg könnyebben tudunk majd koncentrálni és mivel később fáradunk el, így többet is fogunk sportolni. A rendszeres testmozgás és a pihentető alvás pedig még egyszerűbbé teheti a fogyást!
– Mint említettük a háton fekvéssel szemben az oldalt fekvés nagy mértékben csökkentheti a horkolást, valamint válasszunk olyan párnát, amely tartja fejünket alvás közben. A horkolás ellen legjobb a kemény párna, ezért aki régóta küzd a kellemetlen hangjelenséggel, annak figyelmébe ajánlhatjuk a Billerbeck márka kiemelt termékeit:

ANDRIA pamut párna: komfortfokozatukat tekintve kemények, a 100% pamut huzata és a 100% kártolt pamut bunda töltete hosszú időre megfelelő magas tartást ad a párnának. Tökéletesen igazodnak a fej és a nyak formájához, így alátámasztva azokat, hogy megfelelő légzést biztosítsanak. Remek választás azok számára, akik szeretnék élvezni a természetes pamut adta kényeztető alvást.

DEBORA, valamint WOOL CLASSIC gyapjú párna: mindkét termékcsalád kemény, tömött párnával rendelkezik, így optimálisan alátámasztják a fejet, miközben pihentető alvást biztosítanak. Továbbá a gyapjú töltetüknek köszönhetően kiváló nedvességfelvevő és leadó képességűek és jó hőmérséklet kiegyenlítő hatásúak. Huzatuk pedig 100% pamut.

TARKÓTÁMASZTÓ párna: speciális anatómiai párna, melynek kialakításának hála nem kell lemondania közepes keménységű párnájáról, amellett, hogy ideális alátámasztást nyújt a fejnek és a nyaknak, így biztosítva a nyugodt alvást. Ajánljuk még, ha ülőmunkát végez vagy ha rendszeres nyak- és hátfájással küzd.