Hogyan kellene aludni?

Háton

Sok orvos szerint háton aludni a legegészségesebb, ez a pozíció áldás a nyak és a gerinc számára. Valójában csak akkor, ha pont akkora párnával alszunk, amivel a nyak teljesen nyugalmi helyzetbe kerül. Jó hír, hogy anatómiai párnáinkkal ez tökéletesen megvalósítható! További érv a háton alvás mellett az, hogy ilyenkor az arcot szabadon éri a levegő, nem nyomja össze a párna, ez pedig a ráncok kialakulása ellen hatásos.
Nem mindig jó azonban háton aludni. Sokkal gyakoribb például a horkolás és az alvási apnoe ebben a pozícióban. Utóbbi esetében annyira szoros az összefüggés, hogy a kezelés első lépéseként a betegnek át kell szoknia az oldalán alvásra.

 

Oldalt

Sok esetben kifejezetten ajánlott az oldalt alvás, az orvosok például bal oldalon alvást javasolnak a terhes nőknek, mert ez a pozíció javítja a vérkeringést, ami mind az anyának, mind a magzatnak előnyös. A háton alvás viszont ellenjavallt számukra, mert így túlzott nyomás nehezedik a hát alsó részére. A bal oldalon alvás gyomorégésben és refluxban szenvedőknek is ajánlott, ez a pozíció megkönnyíti számukra az elalvást.

Hátrányai is vannak azonban ennek a póznak: nyomást gyakorolhat a gyomorra és a tüdőre, ezért ajánlott egyformán aludni mindkét oldalunkon. A másik nagy hátránya az oldalt alvásnak a karzsibbadás. Sokan teszik a karjukat a fejük alá alvás közben, ami nyomást gyakorol az izmokra és az idegekre, az erek elszorításával együtt pedig zsibbadást okoz, és akadályozza a váll és a nyak izmainak ellazulását is.

Hason

A hason alvás enyhíti a horkolás és időnként az alvási apnoe tüneteit, de ez az összes pozitívum, amit elmondhatunk erről a pózról. Szinte minden egyéb póz rossz tulajdonságait egyesíti, így ellazítás helyett összenyomja a gerincet, ami hátfájáshoz vezet, kitekeredett, merev pózba kényszeríti a nyakat.
Jó hír, hogy minden alvási pozícióra ( oldalt-, háton- és hasonfekvő) kínálunk speciális matracot, így a hátrányok a megfelelő matracválasztással kiküszöbölhetők!